I Hjortronskogen

Har varit och spanat efter hjortron trots att alla säger att det är dåligt av den varan i år. Första turen på tre timmar tog jag med syster M. Efter att ha hoppat över många diken och rotat bland buskarna plurrade M... Hon sögs nästan fast och kom stapplandes upp med en fet larv som sugit sig fast på henne, ve och fasa! Hon fick tömma sina stövlar på några deciliter brunt dikesvatten... Jag tyckte det var ganska uppfriskande:) M satte sig i bilen och jag fortsatte in i skogen. När jag gick en meter i skogen körde hon en meter på vägen så att hon hamnade i jämn höjd med var jag befann mig. Vågade ju inte gå långt från vägen med tanke på björn. Kom för övrigt på mig själv då och då med att nynna på "Mors lilla Olle". Ett hjortron här och ett annat några meter bort... När vi väl var "nöjda" med äventyret hade vi fått ca tre deciliter var, varav M hade ätit upp hälften av sina i väntan på att jag lufsat färdigt bland buskagen. M kokade sylt av sin fångst men meddelade senare att det smakat konstigt så en del hade åkt i sopen:) Undra hur den efterrätten såg ut.. "ett hjortron åt dig och ett åt dig".

Nästa tur gjorde jag på egen hand, blodad tand som jag hade fått:) Efter att ha irrat runt i närmare fyra timmar längs otaliga skogsvägar, med stopp för hopp över dikena på väl utvalda platser, ringde sambon och undrade om jag inte skulle komma hem. Jo, det skulle jag väl. Även denna gång fick jag ihop hela två-tre deciliter. Sambon smakade en och meddelade att den smakade mögel.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0